Den pædagogiske tilgang

Vores mål er at alle oplever Blomsterspiren som et godt sted at være og at børnene får de bedste betingelser for ro til at udvikle sig igennem leg, fællesskab og aktiviteter.

I Blomsterspiren arbejder vi ud fra anerkendende relationer. Når det pædagogiske personale er tydelige voksne, som inspirerer og deltager aktivt i børnenes udvikling, bliver børn trygge og nysgerrige. Blomsterspiren er et inspirerende læringsmiljø, hvor drivkraften er nærværende voksne.

Det aktive sociale samspil barn/barn imellem samt voksen/barn imellem, er det som præger vores dagligdag mest. Der skal samarbejdes, løses konflikter, tages hensyn og iagttages. Vi støtter børnene i det sociale læringsmiljø ved, at give dem en tæt tilknytning til både børn og voksne. Det vil sige at vi bl.a. lærer  børnene at tage hensyn,  være en god ven, bidrage til fælleskabet, tale ordentligt til hinanden, og at man skal vente på at det bliver ens tur.

I den tid barnet er hos os, gennemgår barnet vigtige læringsprocesser. Vores fokus er at styrke barnets evne til empati ved at anerkende og hjælpe barnet med at sætte ord på dets følelser og oplevelser. Ved at få lov til at være sig selv, samt blive opmærksom på egne følelser, kommer man til at forstå andre mennesker bedre. Det har stor betydning for ens mulighed for at medvirke til positive relationer i en gruppe.

I Blomsterspiren arbejder vi med Social Inklusion og fri for mobberi. Begge dele tager udgangspunkt i, at alle skal have mulighed for deltagelse i fælleskabet. For at børn får de bedste forudsætninger for et godt børneliv, har vi et bredt tværfagligt samarbejde med forskellige samarbejdspartnere tilknyttet Gentofte kommune og Gentofte Børnevenner.

Årshjulet er et pædagogisk redskab vi benytter i Blomsterspiren. Årshjulet er med til at skabe en rød tråd i det pædagogiske arbejde fra vuggestue til børnehave. Årshjulet tager udgangspunkt i Den styrkede pædagogiske læreplan. Årshjulet indeholder fire emner:

• Hvem er jeg?
  • Jord
  • Vand
  • Den gode historie)

Emnerne bliver hver især uddybet via læreplanstemaerne:

• Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse