Uafhentede børn

Ifølge Gentofte kommunes retningslinjer ift. uafhentede børn gælder følgende:
Det er et problem for institutionerne, hvis der er børn, der ved lukketid ikke er afhentet. Ved lukketid skal forstås sådan, at børnene er hentet tids nok til at institutionen kan låse døren på det opgivne lukketidspunkt. (Kl. 17.00).

Hvis der er tale om børn, hvor forældre gentagende gange henter barnet for sent, så skal institutionslederen eller bestyrelsen henstille til forældrene, om at hente barnet rettidigt fremover.

Det er ikke en rimelig situation, man sætter det enkelte barn eller personalet i. Dels er det utrygt for barnet ikke at vide, om det bliver hentet. Dels er det urimeligt, at personalet ikke kan få fri fra arbejde, og selv kunne råde over deres tid. Ydermere er det ikke rimeligt overfor andre børn og forældre, da de timer personalet bruger på at vente på at barnet bliver hentet, naturligvis skal afspadseres, hvilket vil få indflydelse på børnenes dagligdag, når personalet skal afvikle timerne.