Årstidernes traditioner

Fastelavn

Hvert år til fastelavn laver vi fastelavnspynt, synger fastelavnssange, maler tønder og klæder os ud. På selve dagen holder vi en god fastelavnsfest med udgangspunkt i den enkelte børnegruppe. Her får vi serveret fastelavnsboller, klementiner og kakaomælk.

Påske

I tiden op til påske laver vi påskepynt, synger påskesange og holder en dejlig påskefrokost på stuen.
I børnehaven taler de også om hvorfor vi holder påske, og måske kommer der besøg af påskeharen på legepladsen.

Sankt Hans

Børnehaven holder Sankt Hans i slutningen af juni. I perioden op til Sankt Hans øver børnene sangene "Midsommervisen" og "Der er et yndigt land". Forældrene inviteres til et lille Sankt Hans bål på legepladsen, hvor vi sammen kan sende heksen afsted.

Sommerfest

I løbet af sommeren inviterer Blomsterspiren til sommerfest for børn, forældre og personaler.

Vuggestuen holder som regel sommerfest i juni måned. Vi laver forskellige aktiviteter, der skaber gode rammer for hyggeligt samvær for jer og jeres barn. Det giver forældrene mulighed for at opleve "børnenes arbejdsplads".
Børnehaven holder sommerfest i slutningen af august. Her bliver også de børn, der lige er startet i skole og deres forældre inviteret til at deltage i sommerfesten.

Til begge sommerfesterne hygger vi med at spise sammen og har mulighed for at tale med hinanden, både forældrene og personalet, men også forældrene imellem.

Jul

December måned har vi mange traditioner i både vuggestue og børnehave. Vi pynter op til jul, laver julepynt, laver julegaver, synger julesange, læser julebøger, måske brev fra nissen og man ved aldrig om drillenissen kommer forbi.

Julehygge

Sidst i november inviterer vuggestuen til julehygge for børnene og deres familier. Her er der 3 juleværksteder og en cafe. Børnehaven inviterer til julehygge på stuen i løbet af den første uge af december.

Julefrokost

I løbet af december holder vi en dejlig børnejulefrokost, hvor der bliver lavet noget særligt ud af måltidet. Der bliver hygget og smagt på det hele. En frokost uden så mange regler.

Juletræsfest

En af de sidste dage før jul, tager vi alle sammen nissehuer på og danser rundt om juletræet i henholdsvis vuggestue og børnehave. Mens vi går rundt om træet synger vi alle de julesange, vi har sunget og øvet i december måned. Afslutningsvis sætter vi os og får lidt julelækkerier. Til frokost bliver der serveret risengrød.

Derudover tager børnehaven på tur til Hareskoven for at finde skovnisser og naturpynt til dekorationer.

Børnehavens maxigruppe øver Luciasangen og laver et flot Lucia optog for forældrene. Vuggestuen er så heldige at få besøg af det fine optog om formiddagen, hvor der også synges andre julesange og spises en lille pebernød.